...och så fick jag äntligen Karins bok av min snälla mamma. Tur, för biblioteket började nog tycka att jag var lite väl fräck som lånade den om och om igen... ;) /Carro
torsdag 29 december 2011
Julklappar...
...de två övre böckerna hade jag redan och på julafton kunde jag lägga ytterligare två böcker till min samling "Mes carnets de couture". Mönstren är verkligen lätta att följa, även för en nybörjare. Nu kan ju jag franska, men jag tror att en mer van sömmerska inte skulle ha några problem ändå för bilderna är verkligen utförliga.
onsdag 28 december 2011
Värme i våra kalla liv...
...visst finns det många frusna själar så här års. Det enträgna regnandet i Göteborg har i år bidragit till ett rått, fuktigt klimat som tränger in i varenda vrå av mitt medvetande.
Fröknarna fick vetekuddar att värma sig med över helgledigheten, tillsammans med ett juligt te och ett litet änglaspel så blev det komplett.
Denna gången sydde jag fack på innerfodret för att vetet skulle hålla sig bättre fördelat och dessutom ett avtagbart ytterfoder för att kunna hålla kuddarna fräscha länge. Pompeja var ett självklart val! /Carro
Etiketter:
julklappar,
retro,
tygprov,
vetekuddar
fredag 23 december 2011
onsdag 21 december 2011
Fågel blå...
Här är det tunt mellan inläggen, julförberedelserna tar ut sin rätt.
Den här MTn skickades iväg härom veckan. Fronttyget är ett absolut favorittyg, basen är djupt chokladbrun (vilket tyvärr inte riktigt syns på bilden).
Ta det lugnt där hemma, danföredanföredanföredopparedan. /Susie
tisdag 13 december 2011
På löpande band...
...pga av ett symaskinshaveri tidigare under hösten så har jag varit tvungen att tillverka bärselar på löpande band de senaste veckorna. Selen ovan var en dopgåva som blev klar i sista stund. Både bastyg och fronttyg kommer från Stoff och Stil. Visst blev den snygg?! /Carro
fredag 9 december 2011
Den här bloggposten innehåller nötkräm!
UNICEF/Pelle Bergström
Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.
Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.
Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.
Ps. Vill du köpa fältprodukterna som räddar barns liv, besök UNICEFs gåvoshop. Du kan välja ett snyggt gåvobevis designat av bland annat Tove Styrke eller Elsa Billgren att ge bort i julklapp.
onsdag 7 december 2011
Molnigt värre...
...i helgen var det namngivningskalas för kusin-Amelia. Klart att hon skulle få en egen mei tai att mysa i. Molntygerna är alltid lika fina och till svart till och med lite coola. Snart kommer det även bär-bilder hoppas vi. /Susie
Etiketter:
Mei Tai,
Mei Tai barn,
presenter
måndag 5 december 2011
lördag 3 december 2011
Ballongklänning...
...till liten Emilia. Hoppas få live-bilder snart.
Mönstret kommer från Stoff och Stil och var ett av sommarens katastrofprojekt. Jag fick helt enkelt inte ihop det, till slut tvingades den äkta maken rycka in för att tyda mönster och vända och vrida på tygerna. Phu! Teamwork på högsta nivå.
Resultatet är jag jättenöjd med!
Här kurerar vi oss efter en dunderförkylning som fullständigt lamslagit hela familjen. Känns dock som att vi ser ljuset i slutet av tunneln nu...
Ha en bra helg och en mysig andra advent allihopa! /Carro
Mönstret kommer från Stoff och Stil och var ett av sommarens katastrofprojekt. Jag fick helt enkelt inte ihop det, till slut tvingades den äkta maken rycka in för att tyda mönster och vända och vrida på tygerna. Phu! Teamwork på högsta nivå.
Resultatet är jag jättenöjd med!
Här kurerar vi oss efter en dunderförkylning som fullständigt lamslagit hela familjen. Känns dock som att vi ser ljuset i slutet av tunneln nu...
Ha en bra helg och en mysig andra advent allihopa! /Carro
tisdag 29 november 2011
Byte med Popetotrora...
Någon gång i somras fick jag syn på ett alldeles underbart litet iPhone fodral i Popetotroras shop och skrev några rader till Petra för att höra om hon möjligen var intresserad av ett byte. Och jag hade tur, för det var hon.
Av mig fick Petra bl a nedanstående clownprojekt att sätta saxen i:
Och så här blev den när hon var klar:
Jättekul loppisfynd, men jag kände att jag aldrig skulle lyckas komma till skott själv. Hos Petra blev det dock inte liggande någon längre tid.
Tidigare byte med Petra kan ni se här. /Carro
Ps. Tyvärr har jag ingen bild på det fina mobilfodralet, det var en gåva till en bättre behövande vän.
Etiketter:
byten,
retro,
sybloggare,
tygprov
måndag 28 november 2011
En vinst...
...för en tid sedan hade jag turen att vinna Inas giveaway, vilket resulterade i ett par finfina retrobyxor till Fabbe.
Han gick till och med med på att posera, vilket är högsta betyg! /Carro
lördag 26 november 2011
Riggat och klart (nästan)...
...när jag blev mamma lovade jag mig själv dyrt och heligt att aldrig, ALDRIG, göra paketkalender med ett paket för varje dag fram till jul (vid detta laget skulle det betyda 72 små paket). Och det har jag hållit!
De små får istället ett paket till varje advent, vilket ändå resulterar i 12 paket att planera och slå in. Så här ser det ut i år (två paket saknas dock än så länge, och tredje advent får de ett gemensamt paket). Jag har klippt ut siffror i fint papper från småfolk, vilket jag vann i en dansk giveaway förra året. Vilken färg respektive barn har på sin siffra vet bara jag än så länge, de små suckar och tittar och klämmer.../Carro
tisdag 22 november 2011
Vinn ett lapptäcke...
bilden är lånad från Kiiromi
... och bidra samtidigt till att göra världen lite bättre. Mia med bloggen Kiiromi startade för ett tag sedan ett projekt "lappar för de fattiga" som jag tidigare bloggat om här och här.
Nu är lapptäcket klart och dags att lottas ut via en Unicefinsamling. Gå in till Mia och deltag i tävlingen, det är enkelt och en superchans att vinna ett unikt "samarbetslapptäcke".
Bidrag du också till att insamlingspotten blir så stor som möjligt, dela på facebook eller skriv gärna ett inlägg ifall du har en egen blogg.
lördag 19 november 2011
3-åringen...
...härom dagen blev han tre och imorgon ska han firas med ett litet kalas! Trött är han, arg är han, men charmig så in i bänken. Puss Fabbelito! /mamma-Carro
onsdag 16 november 2011
tisdag 15 november 2011
Brodösens blogg
Etiketter:
bloggtips,
boktips,
broderi,
do-re-do,
sybloggare
lördag 12 november 2011
Nya tyger...
...äntligen har en del nya tyger lagts till under fliken "tyger", kika gärna in där. More to come...
onsdag 9 november 2011
Det kom ett paket...
![]() |
...från Rino, innehållet ser ni här ovanför. För inte så länge sedan skrev hon ett inlägg om alla tygrester som blivit över i hennes klänningsproduktion. För portopriset, så hittade de hem till mig...
Två bitar har jag redan använt till Kiiromis lapptäcke och jag har en massa småprojekt som de andra kommer passa utmärkt till. Tusen tack! /Carro
Etiketter:
retro,
sybloggare,
tygprov,
återbruk
måndag 7 november 2011
Mitt bidrag...
... till Kiiromis lapprojekt, som jag tidigare bloggat om här. Det var svårt att välja tyg, man kan ju inte alls försöka få det att matcha eftersom så många olika sömmerskor är inblandade. Jag valde med hjärtat.
Översta raden från vänster: 1. Finfin tygbit som jag fått av snälla Rino, 2. Ett av mina absoluta favoritfynd någonsin. I somras sydde jag något väldigt fint av en av de två gardinländer som jag hade kommit över. Det får ni se längre fram, 3. Ett gammalt IKEA-tyg tror jag bestämt. Mamma sydde kuddar och gardiner till ett av barnrummen i sommarstugan någon gång på 80-talet. En liten bit blev över och den har jag. Älskar det! Har sett att Hillefant sytt en del av samma tyg fast i annan färgställning.
Andra raden uppifrån: 4. Också från Rino, 5. En liten snutt som jag fick då förskolans tygförråd skulle städas för många år sedan. Så himla charmigt! 6. Ett tyg jag fick i ett byte med PysselEwa för ganska länge sedan. Jättefint skick!
Tredje raden: 7. Del av ett favoritörngott, 8. Mitt eget allra första påslakan från 1976, 9. Ett av sommarens loppisfynd.
Etiketter:
lapptäcken,
retro,
sybloggare,
tygprov,
återbruk
torsdag 3 november 2011
Så nära...
...Amelia på mamma Netes bröst. Så nära, så nära. Bilden är helt underbar. Trikåsjalen har hon fått ärva av kusin Frida, så här såg det ut när hon använde den. /Susie
onsdag 2 november 2011
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






















