onsdag 23 februari 2011

Varför köpstopp...

... Re-dizains fråga till förra inlägget gav mig inspiration att vidareutveckla lite (inte för att jag är först, det finns massor att läsa, om man är intresserad).

Det som jag inte gillar med konsumtionssamhället är just tron på att ökad kvantitet automatiskt medför ökad kvalitet. Konsumtion handlar inte längre av att fylla vissa grundläggande behov för att säkra vår överlevnad utan har blivit en aktivitet i sig: shopping. Och konsumtion är så tidskrävande...jag vill inte lägga min tid på att konsumera när man istället kan uppleva, leva, vara...
Att konsumera mindre har dessutom blivit ett hot mot välfärdssamhället eftersom konsumtionssamhället bygger på ständigt ÖKANDE konsumtion... Någon som ser det ohållbara?! Jag skulle vilja se en hållbar samhällsutveckling, hur en sådan nu ser ut!?

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig jag har inte köpstopp men försöker handla mycket gammalt och använda det jag har hemma(Saker jag köpt under min konsumtions period. Kan inte förstå att jag tyckte jag hade för lite pengar då med tanke på allt jag köpt som fyller hyllor och lådor för oc h inte tala om alla kläder jag köpt som knappt använts)
    Kläderna jag syr nu är dock oftast av nya tyger men det är något som jag börja fundera på.
    Vi har valt att vara hemma med barnen länge och valt bort två heltidslöner. Barnen får det mindre stressigt jag jobbar med det jag tycker är kul utan krav. Och vi handlar inte mer saker än vad vi behöver pengarna räcker ändå. Vi har en tjock tv och en dator. När barnen frågar varför de inte kan få en egen dator och tv på rummet svarar vi att då får ni vara på skolan från 7-17 varje dag. Det vill de inte.
    Mycket saker har vi hemma men det mesta är begagnat och många möbler har vi tagit över efter släkten som de tröttnat på.
    Men lite lyx saker unnar vi oss ibland och resor med barnen så även de får se världen.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...